Waktu Solat

Saturday, October 31, 2009

Keputusan Yang Membebankan RAKYAT


Satu keputusan baru yang sangat mendadak dan mengejutkan telah diputuskan oleh kerajaan,
berkenaan kenderaan yang berumur 15 tahun ke atas perlu memasuki PUSPAKOM setiap kali ingin menyambung cukai jalan..Satu dalil kezaliman kerajaan..Apa yang kerajaan fikir hanyalah untuk menambahkan pendapatan mereka dan juga kroni mereka.

Beruntunglah Mahathir dan kroni-kroninya yang memegang PROTON..Mereka langsung tidak memikirkan rakyat, lebih-lebih yang berpendapatan rendah..Mungkin sebab kroni-kroni mereka semua berpendapatan tinggi...Kesiannya rakyat yang berpendapatan rendah..

Cubalah kita bayangkan betapa ramainya penduduk pedalaman yang kenderaan mereka hanya cukup-cukup syarat untuk berjalan sahaja.. Itu pun sudah dikira bagus kerana mereka masih lagi membayar cukai jalan.. Kenderaan mereka hanya digunakan sekali atau dua kali seminggu sahaja untuk ke pekan.. Katakanlah nilai kereta mereka rm500.. bila sampai masa nak masuk PUSPAKOM, mereka perlu kemaskini kereta mereka.. baiki brek, tukar tayar secondhand, tukar wiper, dan baiki apa-apa yang patut yang boleh mencecah sampai 2 3ratus.. test kali pertama,rm50.. tak lulus.. pastu gi baiki apa-apa yang patut lagi.. pastu test lagi, rm50 lagi.. tak lulus lagi, baiki lagi.. Biasa la kereta buruk.. pastu test lagi, baru lulus.. Tak mustahil kan, kalu sampai 2 3kali test? Sebab tujuan kerajaan bukan setakat nak hapuskan kenderaan lama dan bukan jugak setakat nak meningkatkan pengeluaran kenderaan malaysia, tetapi jugak nak menambahkan pendapatan negara.. Bila lepas PUSPAKOM, lega la sekejap si tuan kereta tadi.. Pastu teringat insuran plak..!! Alahai, lagi la parah.... Kesiannya rakyat yang berpendapatan rendah..

Dahlah mereka terpaksa mengabaikan rezeki mereka seharian.. Mana taknya,kalau tunggu giliran nak bayar cukai jalan pun kena tunggu berjam-jam, camana plak tunggu giliran nak test PUSPAKOM.. Kalu bayar cukai jalan perlu masa 2minit setiap orang (tak termasuk yang bayar di pejabat pos, melalui wakil insuran dan sebagainya), takkan test PUSPAKOM boleh cepat daripada itu.. Jumlah yang masuk PUSPAKOM sama ramai dengan pengguna yang bayar cukai jalan tiap-tiap hari.. Bezanya PUSPAKOM SATU SAHAJA, ORANG YANG BAYAR CUKAI JALAN DI MERATA-RATA TEMPAT DAN BERBAGAI-BAGAI ALTERNATIF.. Alahaii... Kesiannya rakyat yang berpendapatan rendah..

Nak tukar kereta baru pun,ribet yang diberi hanya rm5000.. Pastu bulan-bulan camana plak nak bayar? Bukannya ada slip gaji nak buat loan.. dan bukan jugak ada kereta baru yang harga dalam 6, 7ribu.. Kesiannya rakyat yang berpendapatan rendah..

No comments:

Related Posts with Thumbnails