Waktu Solat

Monday, December 21, 2009

7 Peringkat Solat



1. Sembahyang Orang Jahil

Sembahyang seseorang yang tidak faham tentang rukun sembahyang, syarat wajib sembahyang, syarat sah sembahyang, persoalan suci dari hadas kecil dan hadas besar dan sebagainya. Sekalipun sembahyang itu kemas, tepat pada waktunya dan berjemaah , tetap tertolak kerana dilakukan tanpa ada ilmu.

2. Sembahyang Orang Lalai

Pada zahirnya adalah lengkap. Ini kerana sebelum sembahyang itu dikerjakan, ilmu mengenainya sudah dipelajari. Bacaan dalam sembahyang dijaga betul. Tapi fikiran orang orang yang bersembahyang itu melayang, memikirkan perkara lain, tidak menghayati sembahyangnya. Sedangkan khusyuk dalam sembahyang merangkumi khusyuk, akal, hati dan perbuatan. Golongan inilah yang dikatakan lalai di dalam sembahyang sepertimana firman Allah : " Sebab itu , celakalah bagi orang-orang yang bersembahyang dan mereka lalai dari sembahyangnya." Surah Al-Ma'un, Ayat 3 dan 4. Mereka ini akan Allah masukkan ke dalam Neraka Wail.

3. Sembahyang Kerana Selain Allah

Sembahyang yang dilakukan kerana adat dan budaya. Mungkin seseorang itu lahir dalam suasana Islam. Sejak kecil dia melihat orang sekelilingnya sembahyang, lantas dia pun sembahyang. Ini bermakna sembahyangnya bukan kerana syariat tapi kerana takut dimarahi ibu bapa, takut tersisih dan sebagainya. Sembahyang bagi golongan ini juga tertolak.


4. Sembahyang Peringkat Mujahadah

Golongan yang sembahyangnya diperingkat ini pula, mereka memiliki ilmu tentang sembahyang dan berusaha menghayati sembahyangnya. Mereka ada kesungguhan tetapi jiwa tidak hidup. akal sudah berperanan , tetapi hati belum dapat dibawa bersama di dalam sembahyangnya. Bahkan di dalam sembahyang , mereka bermujahadah untuk mendapatkan rasa khusyuk. Allah sayang pada orang yang bermujahadah. Allah menerima sembahyang golongan ini setakat yang mereka khusyuk sahaja. Walau bagaimanapun ,mereka masih belum tentu selamat. Terpulanglah kepada Allah menentukannya. Kalau dengan rahmat Allah , Dia hendak mengampunkan dosa hambaNya, Dia ampunkan. Kalau Dia hendak siksa pun, itu adalah hakNya sebagai Tuhan.

5. Sembahyang Orang Soleh

Diperingkat sembahyang ini, akal fikiran sudah boleh ditumpukan supaya khusyuk kepada Tuhan di dalam sembahyangnya tetapi jiwa dan hati belum sepenuhnya dikawal. Akal sudah boleh disibukkan dengan mengingatkan makna-makna bacaan dan pergerakan sembahyang. Golongan ini sudah tidak lalai dalam sembahyang. Untuk sembahyang kita diterima, kita sekurang-kurangnya berada diperingkat ini. Ia peringkat paling minimum.

6. Sembahyang Para Wali

Di peringkat sembahyang para wali, akal, hati dan fizikal telah dapat dikawal. Golongan ini sudah dapat menghayati sembahyang. Apabila menyebut Alhamdulillah, hati terasa bersyukur dan akal memahaminya. Bila berdiri tegak, dia dapat merasakan bahawa dirinya sedang menghadap Tuhan. Bila bertasbih, terasa dirinya kerdil dan hina di hadapan Tuhan yang Maha Agung. Bila berdoa, hati sentiasa rasa mengharap. Sembahyang beginilah yang melahirkan rasa kehambaan. Bahkan dapat merasakan kelazatan di dalam sembahyang.


7. Sembahyang Para Nabi-nabi dan Rasul-rasul

Golongan ini terlalu khusyuk sembahyangnya, dengan lain perkataan ' fana ' dengan Allah. Roh mereka sampai ke alam yang tinggi. Sifat-sifat Allah dihayati sungguh-sungguh. Bahkan mereka boleh sampai ke alam malakut.


Begitulah di antara beberapa peringkat sembahyang yang boleh kita kategorikan. Sembahyang yang dapat dihayati sungguh-sungguh akan dapat memberikan kesan kepada orang yang melakukannya. Sebaliknya rugilah mereka yang lalai di dalam sembahyang.

Saturday, December 19, 2009

Kamus Online


Rujuk kamus untuk mencari maksud...

Secara online....

Tak perlu software....

berminat?????

klik di sini

Friday, December 18, 2009

Rezeki Dari Allah.

MANUSIA sering bimbang mengenai rezekinya -- apakah ada atau tidak cukup?
Tetapi apakah itu rezeki?

Adakah harta atau wang ringgit itu rezeki?

Menurut Islam, Allah swt berkehendakkan kita supaya bercakap benar dan
jangan melakukan yang batil. Buatlah apa yang diredai Allah dan ketahuilah
bahawa rezeki kita berada di tangan-Nya. Tidak seorang pun yang boleh
mengambil atau menyekat rezeki kita.

Allah telah menerangkan kepada kita bahawa Ia mengurniakan Qarun dengan
harta yang banyak. Namun Qarun tidak pernah puas kerana angkuh.

Sesungguhnya rezeki itu tidak berperanan pada harta, darjat, keturunan atau
pangkat saja, malah ia memainkan peranan mendapatkan keredaan Allah dari
segi percakapan dan amalan.

Allah telah mengurniakan orang-orang yang bermaksiat terhadap-Nya dengan
harta yang banyak atau darjat keduniaan yang tinggi.

Jika ditinjau dari segi zahirnya, ini adalah satu kebaikan bagi mereka.
Namun yang sebenarnya adalah khilaf. Harta dan pangkat ada kalanya tidak
mendatangkan kebaikan.

Bertakwa kepada Allah dan mengetahui akan sebab-sebab rahmat-Nya adalah
rezeki yang sebenarnya. Oleh yang demikian, Rasulullah saw tidak
mengibaratkan kerana banyak harta itu adalah kaya, akan tetapi kesucian itu
adalah diiktibarkan kaya yang sebenarnya. Baginda pernah bersabda dalam
hadisnya yang bermaksud:

Bukanlah kekayaan itu oleh sebab banyak harta yang dipamerkan akan
tetapikekayaan itu adalah kekayaan jiwa.

Bukanlah nikmat Allah yang zahir yang dilimpahkan kepada manusia dengan
harta yang banyak dan sebagainya menunjukkan kebaikan dan keredaan Allah.
Bukanlah dugaan Allah ke atas hamba-Nya satu dalil yang menunjukkan
kemurkaan Allah. Perkara ini adalah sebaliknya.

Boleh jadi sesiapa yang telah dilimpahkan oleh Allah dengan pelbagai nikmat
itu mungkin dianggap sebagai satu "pujukan atau umpanan yang berperingkat'
dan berkemungkinan pula sesiapa yang diduga oleh Allah adalah sebagai satu
kelebihan di sisi-Nya.

Apabila kamu melihat seseorang itu dikurniakan atasnya rezeki dan masih
bermaksiat kepada Allah, maka ketahuilah kamu bahawa ini sesungguhnya adalah
satu pujukan atau umpan.

Oleh yang demikian, janganlah kamu sangka bahawa sedikit harta itu adalah
jauh daripada rezeki Allah.

Kesimpulannya, apa yang boleh mendatangkan manfaat bagi seseorang, itulah
rezekinya yang sebenar. Selain daripada itu, apa yang diperolehinya itu
boleh membinasakan dan menyesatkannya.

Thursday, December 17, 2009

Amalan di Bulan Muharam


Antara amalan disunatkan pada bulan Muharam:

1. Berpuasa. Maksud Hadis: Barang siapa berpuasa satu hari dalam bulan Muharam pahalanya seumpama berpuasa 30 tahun.Maksud Hadis: Barang siapa yang berpuasa tiga hari dalam bulan Muharam, iaitu hari Khamis, Jumaat dan Sabtu, Allah tulis padanya pahala seperti mana beribadat selama 2 tahun.

2. Banyakkan amal ibadat seperti solat sunat, zikir dan sebagainya.

3. Berdoa akhir tahun pada hari terakhir bulan Zulhijah selepas Asar sebanyak 3X

4. Berdoa awal tahun pada 1 Muharram selepas Maghrib 3X Empat belas perkara sunat dilakukan pada hari Asyura (10 Muharram):

1. Melapangkan masa/belanja anak isteri. Fadilatnya - Allah akan melapangkan hidupnya pada tahun ini.

2. Memuliakan fakir miskin. Fadilatnya - Allah akan melapangkannya dalam kubur nanti.

3. Menahan marah. Fadilatnya - Di akhirat nanti Allah akan memasukkannya ke dalam golongan yang redha.

4. Menunjukkan orang sesat. Fadilatnya - Allah akan memenuhkan cahaya iman dalam hatinya.

5. Menyapu/mengusap kepala anak yatim. Fadilatnya - Allah akan mengurniakan sepohon pokok di syurga bagi tiap-tiap rambut yang disapunya.

6. Bersedekah. Fadilatnya - Allah akan menjauhkannya daripada neraka sekadar jauh seekor gagak terbang tak berhenti-henti dari kecil sehingga ia mati. Diberi pahala seperti bersedekah kepada semua fakir miskin di dunia ini.

7. Memelihara kehormatan diri. Fadilatnya - Allah akan mengurniakan hidupnya sentiasa diterangi cahaya keimanan.

8. Mandi Sunat. Fadilatnya - Tidak sakit (sakit berat) pada tahun itu. Lafaz niat: "Sahaja aku mandi sunat hari Asyura kerana Allah Taala."

9. Bercelak. Fadilatnya - Tidak akan sakit mata pada tahun itu.

10. Membaca Qulhuwallah hingga akhir 1,000X. Fadilatnya - Allah akan memandanginya dengan pandangan rahmah di akhirat nanti.

11. Sembahyang sunat empat rakaat. Fadilatnya - Allah akan mengampunkan dosanya walau telah berlarutan selama 50 tahun melakukannya. Lafaz niat: "Sahaja aku sembahyang sunat hari Asyura empat rakaat kerana Allah Taala." Pada rakaat pertama dan kedua selepas Fatihah dibaca Qulhuwallah 11X.

12. Membaca "has biallahhu wa nik mal wa keel, nikmal maula wa nikmannaseer". Fadilatnya - Tidak mati pada tahun ini.

13. Menjamu orang berbuka puasa. Fadhilat - Diberi pahala seperti memberi sekalian orang Islam berbuka puasa.

14. Puasa. Niat - "Sahaja aku berpuasa esok hari sunat hari Asyura kerana Allah Taala." Fadilat - Diberi pahala seribu kali Haji, seribu kali umrah dan seribu kali syahid dan diharamkannya daripada neraka.



Wednesday, December 16, 2009

Salam Maal Hijrah 1431


Selamat Menyambut Maal Hijrah 1431 kepada semua muslimin serta muslimat. Mudah – mudahan hijrah ini akan meningkatkan lagi amalan kita dan semoga kehidupan kita lebih dirahmati dan diberkati Allah SWT.

"Moga ada satu penghijrahan yang besar dalam dan kepada diri kita, dan keluarga kita
pada tahun baru 1431 Hijrah ini insyaAllah... Saya doakan moga kita sama2 sentiasa beroleh keberkatan dalam hidup dan rezeki, rahmat, keredhoan dan hidayah Allah selalu hendaknya... Amin!"

Tuesday, December 15, 2009

Convert File Secara Online



Mai kita cuba....

jadi ke tak

convert file :

1. Format Archives (7Z BZ2 BZA CAB GZ LHA LZH RAR TAR TGZ YZ1 ZIP )
2. Format Movie (3G2 3GP AMV ASF ASX AVI DPG DV FLI FLV GIF GVI MKV MOV MP4 MPG NSV OGG OGM RM RPL SWF VOB WMV)
3. Format Image (AVS BMP CIN DCX DIB DPX FITS GIF ICO JFIF JIF JPE JPEG JPG MIFF OTB P7 PALM PAM PBM)
4. Format Sound (WAV MP3 WMA OGG AAC MP4 3GP)

secara online... tak perlu guna software

Mari kita cuba sama-sama di sini

Monday, December 14, 2009

Create photo, magazine dan card



Mari mencuba create gambar dan majalah.....

Create secara online

Boleh pilih pelbagai image

Kalau ingin mencuba sila klik di sini

Sunday, December 13, 2009

8P tip kebahagian rumahtangga


1. P yang pertama ialah ‘puji’ iaitu setiap pasangan perlu saling memuji antara satu sama lain dalam semua aspek kehidupan seperti masakan atau ucapan terima kasih apabila diberi pertolongan.
2. P kedua ialah ‘peluk’ yang mana pasangan suami isteri hendaklah selalu peluk memeluk antara satu sama lain sekerap mungkin pada setiap hari kerana pelukan itu adalah belaian penuh kasih sayang.
3. P ketiga ialah ‘penghargaan’ di mana amalan memberi hadiah boleh menambah kasih sayang.
4. P keempat ialah ‘perhatian’ yang mesti diambil berat kerana kekurangan perhatian boleh mengakibatkan pasangan terasa diabaikan.
5. P kelima mewakili ‘persefahaman’ kerana sebagai manusia yang bekerjaya memerlukan pasangan lebih bertolak ansur dan memahami kerjaya masing-masing.
6. P keenam membawa maksud ‘pergaulan’ iaitu pasangan suami isteri mesti menjaga pergaulan masing-masing dengan orang lain bagi mengelakkannya daripada melampaui batas, menimbulkan cemburu seterusnya membawa kepada pembabitan orang ketiga.
7. P ketujuh adalah ‘percutian’ di mana seseorang itu perlu merancang percutian berdua-duaan dengan pasangannya di tempat yang jauh daripada kesibukan dan kehidupan rutin atau gangguan lain.
8. P yang terakhir ialah ‘permohonan’ iaitu doa kepada Allah supaya merapatkan kasih sayang antara pasangan suami isteri serta dijauhi daripada godaan kemewahan dan keseronokan dunia.
Ust. Siti Nur Bahyah juga menurunkan beberapa amalan doa selepas solat yang boleh merapatkan hubungan dan menimbulkan kasih sayang antara suami isteri iaitu membaca surah Al-Imran ayat ke-31 atau membacakan ayat ke-200 surah sama.
Beliau berkata, kunci kebahagiaan rumah tangga yang sebenar ialah mendekatkan diri dengan Allah.
Katanya, apabila seseorang insan mengabaikan tanggungjawab terhadap agama, dia akan mengabaikan rumah tangga kerana jiwa yang kosong.
“Ketika kita jauh daripada Allah, iblis yang suka umat manusia bercerai berai akan menghampiri dan melalaikan kita daripada tanggungjawab terhadap keluarga,” katanya.

Friday, December 11, 2009

Kecantikan wanita....


Allah berfirman:


"Ketika Aku menciptakan seorang wanita, ia diharuskan untuk menjadi seorang yang istimewa. Aku membuat bahunya cukup kuat untuk menopang dunia namun,harus cukup lembut untuk memberikan kenyamanan."

"Aku memberikannya kekuatan dari dalam untuk mampu melahirkan anak dan menerima penolakan yang seringkali datang dari anak-anaknya. "


"Aku memberinya kekerasan untuk membuatnya tetap tegar ketika orang-orang lain menyerah, dan mengasuh keluarganya dengan penderitaan dan kelelahan tanpa mengeluh."

"Aku memberinya kepekaan untuk mencintai anak-anaknya dalam setiap keadaan,bahkan ketika anaknya bersikap sangat menyakiti hatinya."


"Aku memberinya kekuatan untuk mendukung suaminya dalam kegagalannya dan melengkapi dengan tulang rusuk suaminya untuk melindungi hatinya."

"Aku memberinya kebijaksanaan untuk mengetahui bahwa seorang suami yang baik takkan pernah menyakiti isterinya, tetapi kadang menguji kekuatannya dan ketetapan hatinya untuk berada disisi suaminya tanpa ragu."

"Dan akhirnya, Aku memberinya air mata untuk dititiskan. Ini adalah khusus miliknya untuk digunakan bilapun ia perlukan."

"Kecantikan seorang wanita bukanlah dari pakaian yang dikenakannya, susuk yang ia tampilkan, atau bagaimana ia menyisir rambutnya. Kecantikan seorang wanita harus dilihat dari matanya, kerana itulah pintu hatinya, tempat dimana cinta itu ada..."

Thursday, December 10, 2009

Dunia oh dunia


Di dalam hidup manusia, yang penting ialah BERKAT. Bila hidup kita berkat, diri ini akan selamat. Apabila diri selamat, rumahtangga jadi sepakat. Apabila rumahtangga jadi sepakat, masyarakat jadi muafakat. Apabila masyarakat jadi muafakat, negara kita menjadi kuat. Apabila negara menjadi kuat, negara luar jadi hormat. Apabila negara luar jadi hormat, permusuhan pun tersekat. Apabila permusuhan tersekat, pembangunan pun meningkat. Apabila pembangunan pun meningkat, kemajuan menjadi pesat.

TETAPI AWAS, apabila pembangunan meningkat, kemajuan menjadi pesat,
kita lihat bangunan naik bertingkat-tingkat.
Ditengah-tengah itu, tempat maksiat tumbuh macam kulat. Apabila
tempat-tempat maksiat tumbuh macam kulat, KETIKA ITU manusia mula
mengubah tabiat. Apabila manusia telah mengubah tabiat,
ada yang jadi lalat ada yang jadi ulat.
Apabila manusia dah jadi ulat, sembahyang makin hari makin liat.
Apabila sembahyang jadi liat, orang baik ada yang bertukar jadi jahat.
Apabila orang baik bertukar jahat, orang miskin pula nak kaya cepat.
Apabila orang miskin nak kaya cepat, orang tua pula nak mati lambat.
Apabila orang tua nak mati lambat, tak dapat minum madu telan
jerla minyak gamat.
Yang lelaki, budak budak muda pakai seluar ketat.
Semua nak tunjuk kuat.
Bila berjudi, percaya unsur kurafat.
Tapi hidup pula yang melarat.
Tali kasut dah tak berikat.
Rambut pun jarang sikat.
Yang perempuan, pakai mini sekerat.
Suka pakai baju ketat.
Suka sangat menunjukkan pusat.
Hingga tak pedulikan lagi batasan aurat.
Pakai pulak yang singkat-singkat.
Kadang-kadang ternampak benda 'bulat'.
Bila jadi macam ini, siapa lihat pasti tercegat.
Silap gaya jadi gawat, bohsia bohjan lagi hebat.
Duduk jauh berkirim surat .
Bila berjumpa, tangan berjabat.
Kemudian pakat lawan peluk siapa erat.
Masa tu, nafas naik sampai tersekat-sekat.
Usah peduli agama dan adat.
Usah takut Allah dan malaikat.
Yang penting apa kita nak buat?
Kita 'bukti' lah kita buat.
Akhirnya perut kempis dah jadi bulat.
Apabila perut kempis dah jadi bulat, maka lahirlah
pula anak-anak yang tak cukup sifat.
Bila anak-anak tak cukup sifat, jam tu kita tengok bayi dibuang di
merata tempat.

MAKNANYA KETIKA ITU, IBLIS MULA MELOMPAT.
Dia kata apa? Habis manusia dah masuk jerat.
Habis manusia telah tersesat.
Inilah dia fenomena masyarakat.
Oleh itu wahai saudaraku dan para sahabat,
Marilah kita pakat mengingat,
Bahawa dunia hari ini makin singkat,
Esok atau lusa mungkin kiamat,
Sampai masa kita semua akan berangkat! .
Berangkat menuju ke negeri akhirat.
Di sanakita akan ditanya apa yang kita buat.
Masa tu, sindri mau ingat.
Umur mu banyak mana mu buat ibadat...?
Zaman muda mu, apa yang telah mu buat...?
Harta benda anta, dari mana anta dapat...?
Ilmu anta, adakah anta manafaat...?
Semoga ianya dapat mengingatkan kita supaya segera
meninggalkan maksiat dan memperbanyakkan ibadat.

Wednesday, December 9, 2009

Nasib Guru-Guru ...?


Keratan Akhbar Kosmo .....

" Kuala Lumpur - Pengetua atau guru besar mungkin diberi kuasa untuk mengambil dan memecat guru di sekolah mereka pada masa depan.

Timbalan Menteri Pelajaran, Dr. Mohd. Puad Zarkashi ketika memberitahu Dewan Rakyat semalam berkata, perkara itu akan dipertimbangkan dalam usaha kementerian untuk merevolusikan sistem pendidikan negara.... "

Apa nak jadi dengan Menteri sekarang ni..... Banyak kenyataan yang dibuat berdasarkan kehendak nafsu mereka. Bayangkan kalaulah pengetua atau guru besar diberi kuasa memecat guru apa nak jadi dalam sistem pendidikan negara kita?

Guru-guru terpaksa akur dengan semua keputusan pihak atasan.... tanpa ada sebarang perbincangan. Banyak lantikan pengetua dan guru besar yang dilantik berdasarkan kenalan dan kroni pihak-pihak tertentu. Apatah lagi jika guru tersebut dari pihak pembangkang.. jangan laaaa mimpi nak jadi pengetua atau pun guru besar. Kalau dapat pun ..... lagi setahun dua nak pencen.

Apa yang saya nampak guru-guru dilatih supaya menjadi " Yes Boss "..... Orang luar nampak guru-guru niii bekerja separuh hari jeeee.... Tetapi apa yang mereka tak nampak guru-guru terpaksa bekerja hingga ke malam. Ada sesetengah sekolah yang GB atau Pengetuanya nak adakan kelas tambahan waktu petang dan malam. Itu belum lagi kegiatan luar yang melibatkan hari Sabtu dan Ahad......

Guru-guru pun ada keluarga, ada anak-anak, ada tanggungjawab di rumah...... Apa nak buat itulah Nasib Guru-Guru..........



Tuesday, December 8, 2009

Frame Photo Editor


Software menarik untuk edit gambar....

Tak perlu nak install..... software ni portable

Aku dah try ... menarik jugak...

kalau berminat download kat sini

Monday, December 7, 2009

BILA LELAKI MENJADI DAYUS?


Secara mudahnya cuba kita lihat betapa ramainya lelaki akan menjadi DAYUS apabila :-

1) Membiarkan kecantikan aurat, bentuk tubuh isterinya dinikmati oleh lelaki lain sepanjang waktu pejabat (jika bekerja) atau di luar rumah.

2) Membiarkan isterinya balik lewat dari kerja yang tidak diketahui bersama dengan lelaki apa dan siapa, serta apa yang dibuatnya di pejabat dan siapa yang menghantar.

3) Membiarkan aurat isterinya dan anak perempuannya dewasanya terlihat (terselak kain) semasa menaiki motor atau apa jua kenderaan sepanjang yang menyebabkan aurat terlihat.

4) Membiarkan anak perempuannya ber'dating' dengan tunangnya atau teman lelaki bukan mahramnya.

5) Membiarkan anak perempuan berdua-duaan dengan pasangannya di rumah kononnya ibu bapa 'spoting' yang memahami.

6) Menyuruh, mengarahkan dan berbangga dengan anak perempuan dan isteri memakai pakaian yang seksi di luar rumah.

7) Membiarkan anak perempuannya memasuki akademi fantasia, mentor, gang starz dan lain-lain yang sepertinya sehingga mempamerkan kecantikan kepada jutaan manusia bukan mahram.

8) Membiarkan isterinya atau anaknya menjadi pelakon dan berpelukan dengan lelaki lain, kononnya atas dasar seni dan lakonan semata-mata. Adakah semasa berlakon nafsu seorang lelaki di hilangkan?. Tidak sekali-sekali.

9) Membiarkan isteri kerja dan keluar rumah tanpa menutup aurat dengan sempurna.

10) Membiarkan isteri disentuh anggota tubuhnya oleh lelaki lain tanpa sebab yang diiktoraf oleh Islam seperti menyelematkannya dari lemas dan yang sepertinya.

11) Membiarkan isterinya bersalin dengan dibidani oleh doktor lelaki tanpa terdesak dan keperluan yang tiada pilihan.

12) Membawa isteri dan anak perempuan untuk dirawati oleh doktor lelaki sedangkan wujudnya klinik dan hospital yang mempunyai doktor wanita.

13) Membiarkan isteri pergi kerja menumpang dengan teman lelaki sepejabat tanpa sebarang cemburu.

14) Membiarkan isteri kerap berdua-duan dengan pemandu kereta lelaki tanpa sebarang pemerhatian.

Terlalu banyak lagi jika ingin saya coretkan di sini. Kedayusan ini hanya akan sabit kepada lelaki jika semua maksiat yang dilakukan oleh isteri atau anaknya secara terbuka dan diketahui olehnya, adapun jika berlaku secara sulit, suami tidaklah bertanggungjawab dan tidak sabit 'dayus' kepada dirinya.

Mungkin kita akan berkata dalam hati :-

" Jika demikian, ramainya lelaki dayus di kelilingku"

Lebih penting adalah kita melihat, adakah kita sendiri tergolong dalam salah satu yang disebut tadi.

Awas wahai lelaki beriman..jangan kita termasuk dalam golongan yang berdosa besar ini.

Sunday, December 6, 2009

Saturday, December 5, 2009

4 kali Google



4 kali google........ boleh search serentak bro....

kalau tak caya klik kat sini

RAHMAT SEMESTA ALAM

Alam raya berhias bintang
Terlukis indah yang tak terkira
Tanda kuasa dan kasih sayang
Allah Maha Besar

Lihat semesta bumi berputar
Telah terjadi dalam sekejap
AllahhuRabbi
Memanggil serta tunduk patuh padaNya

Maka nikmat mana
yang akan kau dustakan
Maka nikmat mana
yang akan kau dustakan

Masihkah kau mengingkari
Adanya Sang Pencipta
Masihkah kau melupakan
Ke mana akan kembali


Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang,
ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan,
dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang Yang berakal;

(Iaitu) orang-orang Yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring, dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): “Wahai Tuhan kami! tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini Dengan sia-sia, Maha suci engkau, maka peliharalah Kami dari azab neraka.

Thursday, December 3, 2009

10 TEMAN IBLIS


Nabi bertanya kepada iblis,siapakah kawan-kawanmu dari ummatku? iblis menjawab,sepuluh,iaitu:

1)Pemimpin yang zalim

2)Orang kaya yang sombong

3)Peniaga yang khianat

4)Peminum arak

5)Pembawa fitnah

6)Pelacur

7)Pemakan harta anak yatim

8)Orang yang meringankan solat

9)tidak mengeluarkan zakat

10)Orang yang banyak angan-angan,Mereka itulah sahabat-sahabat aku.

Wednesday, December 2, 2009

10 ADAB WANITA KELUAR RUMAH


Allah menciptakan wanita dengan segala keindahan yang hanya difahami oleh kaum Hawa itu sendiri. keindahan yang sukar ditafsir itu diterjemahkan dalam rangkaian adab2 yang memartabatkan taraf wanita sebagai sayap kiri perjuangan Islam......

1. Seseorang wanita boleh keluar rumah sekiranya ia mempunyai sesuatu hajat yang amat perlu yang diharuskan oleh syarak. Contohnya:
-Menuntut ilmu fardhu ain sekiranya ibu bapa atau suami atau penjaganya tidak berkesempatan atau tidak berkemampuan mengajarnya.
-Menziarahi kaum kerabat, saudara-mara, jiran ataupun sahabat.
-Keluar mencari nafkah yang halal disebabkan wanita itu sebatang kara atau keadaannya miskin atau penjaganya sakit atau cacat.
-Untuk menjadi saksi.

2. Keluar dengan berdoa meminta perlindungan dari fitnah dan gangguan manusia serta syaitan.

3. Apabila tempat tujuan kurand dari dua marhalah (48 batu) wanita boleh ditemani oleh kanak-kanak.Apabila perjalanan lebih jauh dari itu, hendaklah wanita itu ditemani oleh muhramnya.

4. Hendaklah menutup aurat supaya:
- Mudah dikenali bahawa dia adalah wanita beriman
- Tidak ada gangguan
- Mendapat keampunan Allah

5. Elakkan berjalan di jalan besar yang sesak dengan orang ramai. Hendaklah berjalan di laluan tepi yang bukan laluan umum.

6. Jangan menampakkan perhiasan diri (seperti rantai, gelang dan sebagainya) atau menghentakkan kaki untuk membunyikan perhiasan (seperti gelang kaki atau kasut berladam).

7. Berjalanlah dengan sopan. Elakkan daripada banyak bergurau senda di jalanan.

8. Jangan memakai bau-bauan kerana ia memberangsangkan nafsu lelaki. Jika memakainya, jangan terlalu banyak, cukuplah sekadar tidak berbau busuk.

9. Tundukkan pandangan dan kekalkan sifat malu. Jangan sekali-kali bertegur sapa atau melayan lelaki yang bukan muhram.

10. Meminta keampunan kepada Allah di sepanjang perjalanan.

Tuesday, December 1, 2009

3D ENGLISH GRAMMER


Bagus untuk murid-murid sekolah rendah....

Bagi ibu bapa yang berminat boleh download di sini...

Mukjizat Di Sebalik BISMILLAH


Satu daripada amalan yang membantu kita apabila kita dikembalikan kepada yang Hak...

Mukjizat di sebalik BISMILLAH

BISMILLAH adalah sebutan/nama singkat dari lafaz 'BISMILLAHIR ROHMAANIR ROHIIM' yang bermaksud 'Dengan nama ALLAH Yang Maha Pengasih lagi Maha> Penyayang.'

KELEBIHAN-KELEBIHAN BISMILLAH

1. Yang pertama ditulis Qalam adalah BISMILLAH. Maka apabila kamu menulis sesuatu, maka tulislah BISMILLAH pada awalnya kerana BISMILLAH tertulis pada setiap wahyu yang Allah turunkan kepada Jibrail..

2. ' BISMILLAH untukmu dan umahmu, suruhlah mereka apabila memohon sesuatu dengan BISMILLAH. Aku tidak akan meninggalkannya sekejap mata pun sejak BISMILLAH diturunkan kepada Adam. '(Hadith Qudsi)

3. Tatkala BISMILLAH diturunkan ke dunia, maka semua awan berlari ke arah barat, angin terdiam, air laut bergelora, mendengarkan seluruh binatang dan terlempar semua syaitan.

4. Demi Allah dan keagunganNya, tidaklah BISMILLAH itu dibacakan pada orang sakit melainkan menjadi ubat untuknya dan tidaklah BISMILLAH dibacakan di atas sesuatu melainkan Allah beri berkat ke atasnya.

5. Barangsiapa yang ingin hidup bahagia dan mati syahid, maka bacalah BISMILLAH setiap kali memulakan sesuatu perkara yang baik.

6. Jumlah huruf dalam BSMILLAH ada 19 huruf dan malaikat penjaga neraka ada 19 (QS. AL Muddatsir: 30).Ibnu Masud berkata: ' Sesiapa yang ingin Allah selamatkan
dari 19 malaikat neraka maka bacalah BISMILLAH 19 kali setiap hari. '

7. Tiap huruf BISMILLAH ada JUNNAH (penjaga/khadam) hingga tiap huruf berkata, ' Siapa yang membaca BISMILLAH maka kamilah kekuatannya dan kamilah kehebatannya. '

8. Barangsiapa yang memuliakan tulisan BISMILLAH nescaya Allah akan mengangkat namanya di syurga yang sangat tinggi dan diampunkan segala dosa kedua orang tuanya.

9. Barangsiapa yang membaca BISMILLAH maka akan bertasbihlah segala gunung kepadanya.

10. Barangsiapa yang membaca BISMILLAH sebanyak 21 kali ketika hendak tidur, maka akan terpelihara dari gangguan syaitan, kecurian dan kebakaran, maut mendadak dan bala.

11. Barangsiapa yang membaca BISMILLAH sebanyak 50 kali di hadapan orang yang zalim, hinalah dan masuk ketakutan dalam hati si zalim serta naiklah keberanian dan kehebatan kepada si pembaca..

Tuesday, November 24, 2009

Ibadat korban kikis sifat kedekut


Kelebihan melakukan korban dapat menebus dosa iaitu melalui setiap titisan darah binatang dikorbankan.

Amalan bersedekah pupuk suasana harmoni, kasih sayang sesama umat

HARI Raya Haji dikenali juga sebagai Hari Raya Korban dan ia adalah satu daripada hari kebesaran Islam yang diraikan pada setiap 10 Zulhijjah mengikut takwim Hijrah.

Hari raya ini juga dinamakan Hari Raya Haji kerana pada saat ini, jutaan umat Islam datang dari seluruh pelosok dunia dan berkumpul di Tanah Suci untuk mengerjakan ibadat haji bagi menyempurnakan Rukun Islam kelima dan sebagai menyahut seruan Allah SWT.

Allah SWT berfirman yang bermaksud,

“Dan sempurnakanlah ibadat Haji dan Umrah kerana Allah.” (Surah al-Baqarah ayat 196).

Pada hari ini, umat Islam disunatkan melakukan ibadat korban sebagai memperingati peristiwa Nabi Ibrahim yang mengorbankan anaknya, Nabi Ismail demi kepatuhan dan ketaatan baginda terhadap perintah Allah SWT.

Di samping itu melalui peristiwa ini jelas membayangkan betapa setiap yang hendak dikorbankan itu mestilah sesuatu yang bersifat paling disayangi dan berharga.

Ibadat ini juga boleh melatih perasaan individu Muslim agar jangan bersikap bakhil dan kedekut dalam mengeluarkan harta demi membela dan membantu golongan yang lebih memerlukan seperti orang fakir dan miskin.

Dari segi kelebihan yang akan dikurniakan oleh Allah SWT dalam melakukan ibadat ini ialah mendapat kedudukan yang mulia di sisi Allah SWT, dapat menebus dosa iaitu melalui setiap titisan darah binatang yang dikorbankan dan binatang ini juga bakal menjadi tunggangan di atas titian sirat manakala bulu binatang yang dikorbankan itu juga adalah satu kebajikan.

Kelebihan ibadat korban dari aspek kemasyarakatan dan kemanusiaan pula ialah dapat mewujudkan suasana harmoni, kerjasama dan kasih sayang sesama Muslim, melahirkan sikap penyayang dan memupuk sifat suka berkorban dan bersedekah.

Menyedari akan kelebihan ibadat korban itu, maka kita seharusnya berlumba-lumba dan segera di dalam melakukannya untuk mendapat keampunan dan keredaan daripada-Nya, di samping memperbetulkan niat agar segala amalan kita diterima oleh Allah SWT demi kebahagiaan di akhirat nanti.

Pembayaran Gaji 2010


Pembayaran Gaji bagi Tahun 2010.

Bagi kakitangan Kerajaan sahaja...

Jangan berbelanja berlebihan....

Monday, November 23, 2009

Sedut Cerita....



Anda peminat filem?????

Jika anda berminat boleh layari di web ini ,,,,,,

www.syok.org

Anda hanta perlu mendaftar jeee...

Jangan risau.. percuma... tak perlu bayar apa2..

Waktu-Waktu Doa Mustajab


1. Di tengah malam atau sepertiga malam yang akhir
2. Selepas solat fardu
3. Berdoa di tempat sunyi supaya khusyuk
4. Ketika dalam peperangan atau darurat
5. Ketika sujud
6. Ketika dizalimi orang
7. Ketika musafir
8. Bapa mendoakan kebaikan anak
9. Ketika wukuf di Padang Arafah
10. Selepas solat Subuh sebelum terbit matahari
11. Selepas solat Asar
12. Ketika mahu berbuka puasa
13. Ketika sakit
14. Doa pada malam Lailatulqadar
15. Doa pada malam Jumaat
16. Doa dalam Masjidil Haram
17. Berdoa dalam Masjid Nabawi (terutama di Raudhah)
18. Berdoa di Masjid Al-Aqsa, Baitulmaqdis
19. Apabila khatam membaca al-Quran
20. Doa raja yang adil
21. Doa anak yang taat kepada ibu bapa
22. Doa ketika tawaf mengelilingi Kaabah
23. Berdoa dekat Multazam (antara Hajar Aswad dan pintu Kaabah) di Masjidil Haram
24. Berdoa di belakang makam Nabi Ibrahim di Masjidil Haram
25. Berdoa di Hijr Ismail
26. Berdoa di mana juga masjid kerana ia rumah Allah

Friday, November 20, 2009

22 tanda-tanda kiamat

22 tanda hari kiamat semakin hampir

1. Sembahyang diabaikan (diringan-ringankan).
2. Keinginan nafsu syahwat digalakkan dan berleluasa disebarkan melalui iklan, buku, gambar, risalah atau filem.
3. Penjenayah menjadi pemimpin dan kebanyakannya jahil mengenai agama dan banyak memberi fatwa yang menyesatkan pengikutnya.
4. Perkara benar menjadi salah dan salah menjadi benar. Sukar untuk membezakan perkara halal dan haram kerana yang haram dianggap halal serta sebaliknya.
5. Berbohong menjadi satu keperluan dalam hidup dan menganggap jika tidak berbohong sukar untuk hidup senang.
6. Membayar zakat (harta, perniagaan dan pendapatan) dianggap beban.
7. Orang yang hidup mengikut kehendak agama ditindas dan hati mereka sentiasa merintih kerana maksiat berleluasa tetapi mereka tidak mampu mencegahnya.
8. Turun hujan di luar musimnya dan hujan tidak memberi keuntungan kepada makhluk di muka bumi.
9. Fenomena lelaki berkahwin dengan lelaki (homoseksual) dan perempuan berkeinginan kepada perempuan (lesbian) semakin menjadi-jadi.
10. Perempuan menguasai lelaki dengan memakai ubat guna-guna, sihir dan amalan syaitan lain.
11. Anak-anak mengingkari dan menderhaka ibu bapa (ibu bapa menjadi kuli dan anak menjadi tuan).
12. Kawan baik dilayan dengan kasar, manakala musuh diberi layanan baik. Kawan disangka lawan dan musuh dianggap sahabat serta memusuhi orang yang mengajak berbuat kebaikan.
13. Dosa dipandang ringan malah bangga melakukannya seperti zina, minum arak, bergaul bebas antara lelaki dan perempuan, meninggalkan sembahyang, mendedahkan aurat dan berjudi.
14. Masjid dihias indah tetapi kosong, terpulau, berkunci dan banyak berlaku kecurian barang masjid yang berharga.
15. Ramai yang sembahyang tetapi munafik dan berpura-pura. Di dalam sembahyang berjanji akan mengikut suruhan Allah tetapi di luar sembahyang melanggar perintahNya,
16. Akan datang golongan manusia dari Barat menguasai mereka yang lemah (iman) dan ramai terpengaruh dengannya seperti mengikut cara mereka berpakaian, bergaul dan suka berpesta.
17. Al-Quran dicetak dengan indah tetapi hanya dijadikan perhiasan dan jarang dibaca serta diamalkan kehendaknya.
18. Amalan riba berleluasa hingga orang alim pun terjebak sama.
19. Darah manusia tidak berharga, sering berlaku pembunuhan, peperangan dan jenayah.
20. Penganut Islam tidak mahu mengamalkan suruhan agama dan tidak mahu membela serta menyebarkannya.
21. Akan bertambah banyak penyanyi wanita (wanita yang tidak beriman adalah senjata syaitan yang baik).
22. Ramai orang kaya pergi umrah dan haji dengan tujuan melancong, yang sederhana pergi untuk berniaga dan yang miskin bermaksud meminta sedekah.
p/s:Fikir-fikirkan diri kita …

Tuesday, November 17, 2009

Pakaian halal tetapi haram


HARI ini nak pakai baju mana ya? Ini soalan yang kita biasa tanya diri kita jika nak keluar bekerja, membeli-belah, menziarahi seseorang dan majlis tertentu, sama ada lelaki atau perempuan, remaja atau yang berusia.

Biasanya kita memilih pakaian yang paling kita suka. Dalam Islam ketika memilih pakaian, kita ada identiti tersendiri.

Semuanya kena ambil kira, soal fiqah dan syariat. Sebab pakaian yang kita pakai sangat kuat terikat dengan keyakinan dan iman dalam hati kita. Malah, pakaian adalah lambang keimanan.

Sebabnya Allah sudah berfirman dalam al-Quran yang bermaksud: "Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan beriman supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar) cara demikian lebih sesuai untuk mereka dikenali (sebagai perempuan yang baik) maka dengan ini mereka tidak diganggu. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihi." (al-Ahzab: 59)

Rupanya soal pakaian ada disebut kod dan etikanya dan panduan ini mesti diikuti semua Muslimah.

Berpakaian tak boleh ikut suka kita saja sebab kita hamba Tuhan. Sebagai hamba kena ikut tauke dan kalau tidak ikut juga dah kira lawan tauke.

Biasanya pakaian remaja kita sekarang ini sudah tidak mengikut kod dan etika al-Quran.

Adik-adik remaja di luar sana sudah tidak menghiraukan lagi halal haram dalam pemakaian, asalkan mereka nampak bergaya, menarik, selesa 'kononnya' dan mengikut gaya fesyen terkini.

Selain pakaian yang jelas menjolok mata, ramai juga di kalangan remaja kita yang berpakaian '2H' iaitu 'Halal' tetapi 'Haram'.

Ini amat ketara jika kita perhatikan di sekeliling kita, ramai remaja yang bertudung. Apabila sekali lihat, memang nampak mereka menutup aurat.

Bagaimanapun, jika diperhatikan, ramai di kalangan mereka yang berpakaian ketat dan tidak kurang yang berlengan pendek. Pakaian lengan 'three quarter' (tiga perempat) paling glamor dan popular di kalangan remaja bertudung.

Ada pula yang berkata 'ikut fesyen moden dengan seksi dan terdedah senang pikat lelaki dan dapat kekasih.'

Aduhai remaja, jangan rendahkan martabat kita sebab bimbang nanti lelaki akan mempermainkan anda. Kerap berlaku kes 'dapat manis sepah dibuang' iaitu jadi bahan seronok saja.

Kalau dapat kahwin pun tak lama putus di tengah jalan. Rumah tangga dibina akhirnya tinggal tangga sahaja. Ingatlah, pakaian ahli syurga ialah menutup aurat.

Saturday, November 14, 2009

Tips-Tips Komputer


  1. Jangan install lebih dari 1 OS dalam satu sistem
  2. Jangan letakkan bilangan user yang terlalu ramai dalam sesuatu sistem,paling banyak pun 2, terbaik biar hanya 1 user saja
  3. Jangan install perisian yang anda tidak pasti sumbernya
  4. Berhati-hati apabila update driver motherboard dan processor (biasanya tak perlu update pun)....
  5. Sentiasa update perisian antivirus anda
  6. Jangan install atau cuba run perisian yang melebihi kebolehan sistem anda (biasanya game lar,memerlukan spesifikasi yang tinggi)
  7. Elakkan install perisian terlalu banyak dalam drive anda install OS anda,
  8. elakkan juga menyimpan fail dalam drive tersebut, simpan dalam drive atau partition lain
  9. Berhati-hati ketika mereka partition, data dalam partition yang anda delete dan reka semula akan hilang sama sekali
  10. Ketika menggunakan perisian untuk tweaking setting komputer, berhati-hati agar tidak menjadikan anda menyesal kemudian hari
  11. Jangan overclock sistem anda walaupun anda cukup hebat dalam bidang tersebut, banyak komplikasinya, dan jangka hayat sistem anda akan berkurang
  12. Jangan memaksa sistem anda bekerja untuk beberapa perisian serentak,contohnya membuka 7 ke 8 perisian serentak!!!
  13. Elakkan install terlalu banyak perisian yang anda tidak perlukan
  14. Scan virus sekurangnya sekali seminggu, defragment,check registry,buang fail tak penting sekurangnya sekali setiap 2 minggu
  15. Elakkan menggunakan "regedit" dan "services.msc" jika anda kurang mahir mengenainya!!!
  16. BIOS?Jangan usik jika anda tidak mahir mengenainya!!!
  17. Membuka casing untuk penyejukan memang bagus, tapi pastikan anda prihatin dengan kebersihan sistem anda
  18. Penggunaan sistem penghad kuasa digalakkan, seperti PowerBuster
  19. Jangan install perisian perlindungan komputer hebat yang menggunakan password kalau anda seorang yang pelupa!!!
  20. Andai anda ingin membawa pc anda untuk perjalanan jauh, seperti naik bas, tanggalkan beberapa komponen dan bawa dalam beg berasingan seperti hard disk, graphic card, untuk mengelakkan berlaku kerosakkan kepada komponen ini apabila pc anda mengalami hantukan atau terjatuh!!!
  21. Elakkan install perisian mencurigakan, jika anda tidak mahu menjadi gelabah kemudian,seperti muncul senarai "gambar blue" dalam senarai screensaver anda secara tiba-tiba,yang sudah pasti anda tidak tahu cara deletenya.lebih teruk kalau komputer anda diserang virus atau ditakluk trojan.
  22. Sistem anda perlahan,walaupun anda sudah tweak setting?upgrade la hardwarenya
  23. Restart/Reset komputer ketika masalah muncul kadang-kadang membantu
  24. Jangan membiarkan komputer anda terbuka 24jam sehari...akan membawa kesan jangka panjang yang teruk,seperti motherboard atau processor melebur

Thursday, November 12, 2009

Lima Perkara yang Manusia Mahukan....

Lima perkara yang semua kita mahukannya
dan kita akan berusaha untuk mendapatkannya...

Wajah yang cantik...


Duit yang banyak...


Kesihatan yang baik...


Anak-anak yang cerdik dan berjaya...


Tidur yang nyenyak tanpa gangguan...




Senang sahaja untuk mendapatkannya hanya 15 Minit setiap hari.
Kata Nabi Muhammad S.A.W.
Siapa yang tinggalkan...
solat subuh:
tiadalah padanya nur di wajahnya
dan siapa yang tinggalkan...

solat zohor:
tiadalah padanya rezeki yang berkat
dan barang siapa yang tinggalkan...

solat asar:
tiadalah padanya kekuatan badan,
dan siapa yang tinggalkan...

solat maghrib:
tiadalah padanya anak-anak yang bermanfaat
dan barang siapa yang tinggalkan...

solat isyak:
tiadalah padanya tidur yang nyenyak...

Monday, November 9, 2009

10 Perkara





1.Ilmu sekiranya tidak di ambil tindakan ke jalan diredhaiNYA
2.Perbuatan-sekiranya tidak IKHLAS
3. Kekayaan-wang ringgit ,kesihatan dan kelapangan-Sekiranya tidak digunakan utk kebaikan dunia akhirat
4.Hati-sekiranya hati kosong dan jauh dari ALLLAH SWT dan sentiasa penuh dgn duniawi
5.Anggota tubuh badan-sekiranya tidak beribadah
6.Kasih sayang-sekiranya kasih syg tidak kerana ALLAH SWT tetapi kerana org lain atau benda lain
7.Masa- sekiranya tidak memanfaatkan masa utk tujuan yg memberi manfaat akhirat dunia
8.Kebijaksanaan-sekiranya tidak menggunakan kepandaian ke jln di redhaiNYA dan utk kepentingan seluruh ummah-agama,bangsa,negara
9.Perkhidmatan-sekiranya perkhidmatan kita tidak di jalan diredhaiNYA dan hanya bersifat kebendaan duniawi semata-mata
10.Zikir-sekiranya ia tidak mendatang kesan kpd hati dan diri kita.

Tuesday, November 3, 2009

Tukar Google Jadi Nama Anda

Code:

http://www.pimpmysearch.com/home.html?gname=
letakkan nama anda selepas perkataan gname=

contoh
Code:

http://www.pimpmysearch.com/home.html?gname=harubiru75
pastu copy... benda tuu

Pastu... paste macam kat dalam gambar tuuu

klik ok.


Sunday, November 1, 2009

Sifat Munafik


1. Khianat amanah iaitu mencabul dan mengkhianati amanah-amanah yang wajib dipelihara dan meremeh temehkan amanah yang diberikan padanya atau tidak menunaikan tugas dan tanggungjawab dengan sebaik-baiknya yang diserahkan padanya, kerja dengan sambil lewa dan ia gunakan amanah yang diberikan kepadanya untuk mendapatkan kepentingan diri dan keluarganya.

2. Bercakap bohong. Membuat penjelasan, kenyataan dan penerangan yang dusta atau seakan-akan dusta samada dengnan lisan atau tulisan, memutar belit dan memesongkan keteranngan yang sebenar, mengubah dan menokok tambah kenyataan untuk disesuaikan dengan seleranya, membuat kempen-kempen atau promosi-promosi dusta dan propaganda liar dan segala bentuk penyelewengan kata-kata dan bicara termasuk membesarkan yang keil dan memperkecilkan yang besar.

3. Mencabul janji-janji yang diikrarkan dan mencabul perjanjian yang dipersetujui bersama.

4. Ingin menang dalam pertengkaran walaupun terpaksa menegakkan benang yang basah atau terpaksa membawa saksi yang palsu bagi menguatkan hujjahnya.


Semua sifat-sifat munafik yang tersebut itu boleh menimbulkan kesan yang amat buruk kepada ketenteraman masyarakat manusia, malah boleh menimbulkan huru-hara dan perpecahan dan boleh menghilangkan rasa kepercayaan terhadap satu sama lain yang merupakan batu asas bagi kerukunan sesebuah masyarakat yang padu dan kukuh, selagi mana ada manusia serupa ini dunia ini tidak akan aman tenteram.

Saturday, October 31, 2009

Keputusan Yang Membebankan RAKYAT


Satu keputusan baru yang sangat mendadak dan mengejutkan telah diputuskan oleh kerajaan,
berkenaan kenderaan yang berumur 15 tahun ke atas perlu memasuki PUSPAKOM setiap kali ingin menyambung cukai jalan..Satu dalil kezaliman kerajaan..Apa yang kerajaan fikir hanyalah untuk menambahkan pendapatan mereka dan juga kroni mereka.

Beruntunglah Mahathir dan kroni-kroninya yang memegang PROTON..Mereka langsung tidak memikirkan rakyat, lebih-lebih yang berpendapatan rendah..Mungkin sebab kroni-kroni mereka semua berpendapatan tinggi...Kesiannya rakyat yang berpendapatan rendah..

Cubalah kita bayangkan betapa ramainya penduduk pedalaman yang kenderaan mereka hanya cukup-cukup syarat untuk berjalan sahaja.. Itu pun sudah dikira bagus kerana mereka masih lagi membayar cukai jalan.. Kenderaan mereka hanya digunakan sekali atau dua kali seminggu sahaja untuk ke pekan.. Katakanlah nilai kereta mereka rm500.. bila sampai masa nak masuk PUSPAKOM, mereka perlu kemaskini kereta mereka.. baiki brek, tukar tayar secondhand, tukar wiper, dan baiki apa-apa yang patut yang boleh mencecah sampai 2 3ratus.. test kali pertama,rm50.. tak lulus.. pastu gi baiki apa-apa yang patut lagi.. pastu test lagi, rm50 lagi.. tak lulus lagi, baiki lagi.. Biasa la kereta buruk.. pastu test lagi, baru lulus.. Tak mustahil kan, kalu sampai 2 3kali test? Sebab tujuan kerajaan bukan setakat nak hapuskan kenderaan lama dan bukan jugak setakat nak meningkatkan pengeluaran kenderaan malaysia, tetapi jugak nak menambahkan pendapatan negara.. Bila lepas PUSPAKOM, lega la sekejap si tuan kereta tadi.. Pastu teringat insuran plak..!! Alahai, lagi la parah.... Kesiannya rakyat yang berpendapatan rendah..

Dahlah mereka terpaksa mengabaikan rezeki mereka seharian.. Mana taknya,kalau tunggu giliran nak bayar cukai jalan pun kena tunggu berjam-jam, camana plak tunggu giliran nak test PUSPAKOM.. Kalu bayar cukai jalan perlu masa 2minit setiap orang (tak termasuk yang bayar di pejabat pos, melalui wakil insuran dan sebagainya), takkan test PUSPAKOM boleh cepat daripada itu.. Jumlah yang masuk PUSPAKOM sama ramai dengan pengguna yang bayar cukai jalan tiap-tiap hari.. Bezanya PUSPAKOM SATU SAHAJA, ORANG YANG BAYAR CUKAI JALAN DI MERATA-RATA TEMPAT DAN BERBAGAI-BAGAI ALTERNATIF.. Alahaii... Kesiannya rakyat yang berpendapatan rendah..

Nak tukar kereta baru pun,ribet yang diberi hanya rm5000.. Pastu bulan-bulan camana plak nak bayar? Bukannya ada slip gaji nak buat loan.. dan bukan jugak ada kereta baru yang harga dalam 6, 7ribu.. Kesiannya rakyat yang berpendapatan rendah..

Friday, October 30, 2009

Sunyinya tanpa wanita


Jangankan lelaki biasa, nabi pun terasa sunyi tanpa wanita.

Tanpa mereka, fikiran dan perasaan lelaki akan resah.
Masih mencari walau ada segalanya.
Apa yang tiada dalam syurga?
Namun adam tetap rindukan hawa.


Dijadikan wanita daripada tulang rusuk yang bengkok.
Untuk diluruskan oleh lelaki.
Tetapi seandainya lelaki itu sendiri tidak lurus,
Mana mungkin kayu yang bengkok menghasilkan bayang yang lurus.

Luruskanlah wanita dengan jalan yang ditunjuk oleh Allah,
Kerana mereka diciptakan sebegitu rupa oleh Allah.
Didiklah mereka dengan panduan darinya.
Jangan cuba menjinakkan mereka dengan harta, kerana nantinya mereka semakin liar.



Janganlah hiburkan mereka dengan kecantikan, kerana nantinya mereka akan semakin derita.
Kenalkan mereka kepada Allah, zat yang kekal. Di situlah punca kekuatan dunia.

Akal senipis rambutnya, tebalkanlah ia dengan ilmu.
Hati serapuh kaca, kuatkanlah ia dengan iman...
Perasaan selembut sutera, hiasilah ia dengan akhlak.

Suburkanlah ia kerana dari situlah nantinya...
Mereka akan lihat nilaian dan keadilan Rab...
Bisikkan ke telinga mereka bahawa kelembutan bukan suatu kelemahan..
Ia bukan diskriminasi Allah... sebaliknya di situlah kasih dan sayang Allah...

Wanita yang lupa hakikat kejadiannya. ..
Pasti tidak akan terhibur, dan tidak akan menghiburkan. ..
Tanpa iman, ilmu dan akhlak..mereka tidak akan lurus...
Bahkan akan semakin membengkok.. .
Itulah hakikatnya andai wanita tidak kenal Rabbnya...

Bila wanita menjadi derhaka... pasti dunia lelaki akan menjadi huru hara....
Lelaki pula janganlah mengharapkan ketaatan semata-mata. ..
Tapi binalah kepimpinan.. .
Pastikan sebelum wanita menuju ilahi, pimpinlah diri kepadanya...
Jinakkan diri kepada allah...
Nescaya akan jinaklah segala-galanya di bawah pimpinanmu.. .
Janganlah mengharapkan isteri semulia Fatimah Az-Zahra'
Seandainya dirimu tidak sehebat saidina Ali karamallahuwajhah

Saturday, October 24, 2009

Warga SKAP........ Blogger




Kepada seluruh warga SKAP selamat berblogger.......

kepada Zamri J.... jangan ajar ajaran sesat sudah.

diharap semua warga SKAP mempunyai blog. masing-masing.

Mari Berblog jangan tak ada blog.

Aku ada bata blok.

Wednesday, October 21, 2009

Pindah My Document

Tabiat menyimpan fail dalam My Document kekadang menyusah kita.... sbb tu PC kita lembab.
Banyak sangat segala data-data kita punya simpat kat drive C. Lagi pun, kalau nak format komputer tak gaduh hilang data kita.

Paling cantik kita biak jee drive C untuk running program.

Tip ini untuk kita pindahkan folder My Document ke drive D atau ke mana-mana drive yang anda suka.

Langkah-langkah

1. Klik kanan pada ‘My Document’

2. Pilih ‘Properties’

3. Pada menu ‘My Document Properties’ (seperti pada gambar), klik ‘Move’


4. Pada menu ‘Select A Destination’, pilih folder baru yang anda mahukan. Katakan anda mahu pindah ke drive D. Jadi, pilih drive D, dan klik ‘Make New Folder’. Namakan folder itu, ”My Document’. Kemudian klik ‘Ok’

5. Pastikan folder yang betul pada ruang ‘Target’. Jika betul, klik ‘Ok’

Monday, October 19, 2009

Berimankan Kita??


Satu orang yang dalam poketnya hanya ada duit 1 ringgit.
Dalam bank tak ada duit. Dalam lemari tak ada. Bawah bantal pun tak ada.
Seringgit tu lah duit yang dia ada.
Ada ke kita panggil dia orang yang berduit?
Bukan ke seringgit tu duit juga!

Satu orang yang lain pulak ada harta hanya sebiji basikal buruk.
Merc tak ada. BMW tak ada. Banglow jauh sekali.
Tu la saja harta yang dia ada.. Basikal buruk!
Ada ke kita panggil dia orang yang berharta?
Dan bukan ke basikal buruk tu kira harta juga.

Hari ni kita mengaku orang beriman. Tapi iman yang macam mana?
Allah kata tanda-tanda orang beriman tu bila disebut nama Allah,
maka gementarlah hatinya.
Bila azan dilaungkan; 4 kali diawalnya dan 2 kali diakhirnya pak bilal
kata Allahu Akbar. Muka kita cam mana?

Kalau pucat macam sahabat Nabi, tu dah kira iman kelas pertama. Syabas!
Kalau gelabah semacam dan tak boleh buat kerja lain, Alhamdulillah!
Kalau selamba buat dek aje... ?
Yang di pejabat, sibuk dengan pejabat.
Yang di kedai, sibuk dengan kedai.
Yang tengok tv, sibuk tukar channel lain (sebab channel tu ada azan!)
Yang basuh kereta, masih dengan seluar pendeknya.
Yang bergelak ketawa ngan anak bini, bertambah besar nganga nya.
Dan yang yang yang, masih dengan yang yang yang nya.

Dan lagi Nabi ada kata kat sahabat,
hendaklah bersaksi atas iman orang yang berulang-alik dari rumah
ke masjid.

Dan Allah kata pulak orang yang memakmurkan masjid2 Allah,
itulah orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat.
(rujuk Quran - surah At Taubah).

Jadi, beriman ke kita?

Fikir-fikrkan lah...

Sunday, October 18, 2009

Ibu.. Mak.. Mama.. Umi..Mummy.. ..


Bila dahaga, yang susukan aku.....mak
Bila lapar, yang suapkan aku....mak
Bila keseorangan, yang sentiasa di sampingku.. ..mak
Kata mak, perkataan pertama yang aku sebut....Mak
Bila bangun tidur, aku cari....mak
Bila nangis, orang pertama yang datang ....mak
Bila nak bermanja, aku dekati....mak
Bila nak bergesel, aku duduk sebelah....mak
Bila sedih, yang boleh memujukku hanya....mak
Bila nakal, yang memarahi aku....mak
Bila merajuk, yang memujukku cuma....mak
Bila melakukan kesalahan, yang paling cepat marah....mak
Bila takut, yang tenangkan aku.....mak
Bila nak peluk, yang aku suka peluk....mak
Aku selalu teringatkan ....mak
Bila sedih, aku mesti talipon....mak
Bila seronok, orang pertama aku nak beritahu.....mak
Bila bengang.. aku suka luah pada...mak
Bila takut, aku selalu panggil... "mmaaakkkk! "
Bila sakit, orang paling risau adalah....mak
Bila nak exam, orang paling sibuk juga.....mak
Bila buat hal, yang marah aku dulu....mak
Bila ada masalah, yang paling risau.... mak
Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ni.. mak
Yang selalu masak makanan kegemaranku....mak
kalau balik ke kampung, yang selalu bekalkan ulam & lauk pauk.....mak
Yang selalu simpan dan kemaskan barang-barang aku....mak
Yang selalu berleter kat aku...mak
Yang selalu puji aku....mak
Yang selalu nasihat aku....mak
Bila nak kahwin..Orang pertama aku tunjuk dan rujuk.....mak

Aku ada pasangan hidup sendiri....

Bila seronok, aku cari.......pasanganku
Bila sedih, aku cari......mak

Bila berjaya, aku ceritakan pada....pasanganku
Bila gagal, aku ceritakan pada....mak

Bila bahagia, aku peluk erat....pasanganku
Bila berduka, aku peluk erat....emakku

Bila nak bercuti, aku bawa....pasanganku
Bila sibuk, aku hantar anak ke rumah.....mak

Bila sambut valentine... Aku bagi hadiah pada pasanganku
Bila sambut hari ibu...aku cuma dapat ucapkan "Selamat Hari Ibu"

Selalu.. aku ingat pasanganku
Selalu.. mak ingat kat aku

Bila-bila... aku akan talipon pasanganku
Entah bila... aku nak talipon mak

Selalu....aku belikan hadiah untuk pasanganku
Entah bila... aku nak belikan hadiah untuk emak

Renungkan:

"Kalau kau sudah habis belajar dan berkerja... bolehkah kau kirim wang untuk mak?
mak bukan nak banyak... lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah"...
Berderai air mata jika kita mendengarnya........

Tapi kalau mak sudah tiada...........

MAKKKKK...RINDU MAK..... RINDU SANGAT....

Berapa ramai yang sanggup menyuapkan ibunya....
berapa ramai yang sanggup mencuci muntah ibunya.....
berapa ramai yang sanggup mengantikan lampin ibunya......
berapa ramai yang sanggup membersihkan najis ibunya.......
berapa ramai yang sanggup membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya....
berapa ramai yang sanggup berhenti kerja untuk menjaga ibunya.....

dan akhir sekali berapa ramai yang sembahyang JENAZAH ibunya......

Saturday, October 17, 2009

10 Jenis Orang Zalim Yang Kejam


1. Seseorang yang berdoa untuk dirinya sendiri ,dan tidak mendoakan untuk anak-anaknya dan kaum mukmin.

2. Seseorang yang pandai membaca Al-Quran,tetapi setiap hari tidak membaca seratus ayat Al-Quran(secara bertertib)

3. Seseorang yang masuk masjid lalu keluar tanpa sembahyang dua rakaat di dalamnya.

4. Seseorang yang berjalan melalui kuburan kemudian tidak memberi salam dan mendoakan ahli kubur.

5. Seseorang yang sampai di di sesuatu kota pada hari Jumaat kemudian tidak turut serta sembahyang berjemaah.

6. Seseorang yang daerahnya didatangi oelh seorang alim , tiba-tiba tidak mahu belajar apa-apa daripadanya.

7. Dua orang yang bertemu di perjalanan dan masing-masing tidak menanyakan nama kawannya itu.

8. Seseorang yang diundang ke jamuan ataum majlis tetapi tiba-tiba tidak menghadirinya.

9. Pemuda yang tidak mempunyai apa-apa kerja tetapi tidak mahu belajar ilmu dan kesopanan.

10. Seseorang yang kenyang sedang dia tahu bahawa tetangganya lapar, tetapi tidak diberi daripada makanannya itu.

Thursday, October 15, 2009

AYAH YANG DERHAKA


Terdapat beberapa perkara yang menyebabkan seorang ayah akan menjadi ayah yang derhaka pada anak-anaknya ;

1) Seorang ayah yang memilihkan ibu yang tidak baik untuk anak-anaknya iaitu bukan dari kalangan perempuan solehah sebagai isteri.Peri pentingnya seorang lelaki memilih calon ibu yang baik untuk mengandungkan benihnya dikalangan wanita yang solehah kerana wanita yang solehah sahaja yang mampu mendidik anak-anak mengikut acuan islam dengan iman dan taqwa.

2) Seorang ayah yang tidak mengajar anak-anak membaca Al-Quran sejak dari kecil sedang dirinya sendiri tidak pernah melagukan Al-Quran di rumahnya dan tidak mengamalkan ajaran yang terkandung di dalam kalam suci itu.

3) Seorang ayah yang mencari rezeki yang tidak diketahui sumbernya sama ada halal atau haram, dari sumber yang shubhah yakni dari sumber yang diragukan.Rezeki yang di perolehi di bawa pulang dan diberi makan pada anak dan isteri dan kemudian menjadi darah daging mereka.Lama kelamaan anak-anak dan isteri menjadi gelap hati dan sukar menilai dan menerima kebaikan lagi.

4) Seorang ayah yang terlalu memenuhi keinginan duniawi anak-anaknya secara melampaui batas, segala kemahuan dituruti tanpa sebarang pertimbangan yang wajar. Bila mana anaknya membesar menjadi insan yang terlalu mementingkan diri sendiri tanpa memikirkan orang lain hatta keluarganya sendiri.

Renung-renungkanlah saudaraku..

Kadang-kadang bila di dalam hidup kita dirundung masalah yang tidak pernah putus-putus, cuba kita muhasabah diri bagaimanakah hubungan kita dengan Allah selama ini dan bagaimanakah hubungan kita dengan ibu dan ayah kita.

Cubalah koreksi diri sendiri adakah solat kita sempurna, rezeki yang kita perolehi selama ini adakah berkat, dan adakah kita telah mengeluarkan zakat.

Mungkin selama ini hati kita masih lagi kotor dengan dosa yang kita lakukan tanpa pernah bertaubat.Ayuhla semua dirikan solat sunat taubat semoga diri kita, keluarga kita, anak- anak kita dikurniakan hati yang bersih, barulah kebahagiaan akan dapat kita kecapi.

Tuesday, October 13, 2009

Hati-Hati Membeli Kurma !!!



Adik aku baaru balik dari Mesir.... dia cite kat aku, yang Israel ada jual kurma keluaran dia orang. Maka umat Islam, berhati-hatilah kalau nak beli kurma tu.. aku masih ingat ayah aku ada cite kat dulu, masa kecil2.... Israel ada ternak ayam... masa tu orang kampung suka beli ayam tu.. murah dan ayam depa tu besar.. Ttp, bangsa laknat ni pe suntik ubat mandul kat ayam tu... sapa-sapa makan, alamatnya kurang zuriat dia orang.

Jadi hati- hatilah.....

Antara jenama kurma keluaran Israel iaitu .....
King Solomon, Jordan River, Carmel, Jordan Plains
dan Jordan Valley atau tertulis “produced in the West Bank”, “Made in Israel” dan ”Made in West Bank”, jangan beli kurma tersebut.

Selain dari itu, kita kena ingat , hasil duit pembelian barangan Israel, mereka akan digunakan untuk membina peluru untuk membunuh umat Islam khususnya di Palestin.

Monday, October 12, 2009

Sedekah Lambang Kebenaran, Kesucian Islam


Rasulullah SAW bersabda, ‘Setiap sendi manusia perlu bersedekah, setiap hari matahari terbit ada orang yang mengadili dua orang adalah sedekah. Membantu orang dengan menaikkan barangannya ke atas binatang tunggangannya adalah sedekah. Satu kalimah yang baik adalah sedekah. Setiap langkah untuk pergi mengerjakan solat adalah sedekah dan membuang sesuatu yang berbahaya di jalanan adalah sedekah.” (Hadis Bukhari).

Setiap kebaikan yang dilakukan sama ada dalam bentuk spiritual dan fizikal sebenarnya adalah sedekah. Amalan sedekah juga adalah satu lambang kebenaran iman kerana makna sedekah itu sendiri bermaksud benar. Orang yang bersedekah adalah mereka yang benar dan mempercayai kebenaran ajaran Islam yang suci.

Setiap orang yang benar dan berbuat kebajikan nescaya diberkati Allah dengan kesejahteraan hidup dan rahmat. Orang yang bersedekah adalah dermawan, manakala yang bakhil adalah seteru Allah.

Dalam surah Al-Lail, Allah menyatakan mengenai sifat kedekut dan ego, di mana orang yang bersifat demikian kehidupannya akan dipenuhi dengan liku yang sukar dan bermasalah, sebagaimana sabda Rasulullah SAW bermaksud, “ Tuhan tidak akan merahmati sesiapa yang tidak berperikemanusiaan, iaitu tidak bersifat kasih sayang terhadap orang lain.”

Keberkatan yang lahir daripada sedekah itu terlalu banyak. Namun apa yang dinyatakan ini adalah yang akan jelas terpapar daripada wajah orang yang bersifat murah hati apabila dia telah melalui beberapa peringkat hidupnya iaitu:

l Keberkatan hidup – Seseorang yang bersedekah akan mendapat kesucian daripada sejumlah harta yang dia miliki. Ini termasuk Allah akan mengelakkan hartanya daripada kecurian atau hilang.

l Keberkatan ketika di penghujung kehidupan – Di akhir hayat, seseorang yang gemar bersedekah ini akan diambil rohnya dengan segala kesenangan tanpa penyesalan dan kesedihan.

l Ketika berada di alam kubur – Orang yang bersedekah pastinya di dalam kubur akan terhindar daripada fitnah yang begitu menakutkan. Alam kubur sebenarnya adalah ujian untuk orang yang ber ibadat dan berbuat amal kebaikan dalam hidupnya.

l Ketika di alam akhirat – Apabila di bangkitkan di hari kiamat nanti, orang yang suka bersedekah ini akan dilindungi oleh sedekahnya ketika hayat di dunia.

l Menjadi benteng dari api neraka – Sedekah akan menjadi benteng daripada api neraka kepada seseorang yang bersedekah walaupun sedikit.

Hal ini dinyatakan oleh Rasulullah SAW, antaranya ‘sesiapa yang berkemampuan untuk melindungi dirinya daripada api neraka walaupun dengan hanya bersedekah sebelah buah tamar, hendaklah dia melakukannya.’

Sunday, October 11, 2009

Dilarang berlebihan menghias kubur


Perkuburan ialah tempat persinggahan selepas mati. Umat Islam dituntut menghormati tanah perkuburan dan menziarahi untuk mendatangkan keinsafan. Adab-adab menziarahi kubur dan menjaga tanah perkuburan sentiasa dijaga.

Membersih dan menghias kubur adalah diharuskan dengan tidak berlebih-lebih atau bermegah serta tidak mengganggu hak orang lain kerana tanah perkuburan ialah hak orang ramai.

Membina binaan di atas kubur dilarang di dalam Islam berdasarkan hadis Nabi yang saudara sebut tadi bermaksud: “Rasulullah SAW melarang mewarnakan kubur dengan kapur putih, duduk di atas kubur dan membina binaan di atasnya.” (Riwayat Muslim)

Menghias kubur dengan tembok ukiran, kipas, meletakkan batu bata sehingga menjadi satu binaan di sekelilingnya adalah dilarang Nabi Muhammad SAW.

Oleh itu, umat Islam tidak perlu menghias sesebuah kubur dengan memasang batu bata berkenaan.

Hiasilah kubur dengan batu nesan saja dengan ditanam pokok di atas kubur supaya daun-daun pokok berkenaan akan mendoakan si mati supaya diampunkan dosanya.

Di dalam hadis jelas mengharamkan seseorang meninggikan kubur dan menghias kubur sehingga mengganggu kubur sebelah dan membawa kepada kemegahan (riak) dan lebih-lebih lagi digunakan sebagai tempat beribadat.

Hadis Nabi yang bermaksud: “Daripada Jabir ra katanya, Rasulullah SAW melarang menembok (meninggikan) kubur dan duduk di atasnya dan dibuatkan rumah di atasnya.”

Setiap negara mempunyai fahaman tersendiri, bagi negara kita yang memegang kepada Ahli Sunnah Wal Jamaah dan apa saja yang boleh membawa kepada syubhah dan bidah eloklah dihindarkan amalan berkenaan.

Friday, October 9, 2009

Di Antara Tips Mengkhusyukkan Sembahyang

1. Memakai pakaian yang bersih dan suci lagi kemas serta bau-bauan yang diharuskan dan sentiasa sembahyang di awal waktu kecuali jika ada keuzuran

2. Tidak memandang ke kiri atau ke kanan sebaliknya terus memandang ke tempat sujud

3. Menyemaikan di dalam hati perasaan takut dan rendah diri terhadap Allah yang Maha melihat setiap gerak-geri kita

4. Menumpukkan pandangan ke tempat sujud dan tidak banyak menggerakkan anggota badan dalam sembahyang

5. Memastikan tidak ada gangguan di dalam kawasan atau persekitaran sembahyang

6. Cuba memahami segala isi bacaan dalam sembahyang termasuk ayat Al Quran, zikir dan tasbih

7. Mengambil wuduk dengan sempurna supaya air merata pada semua bahagian anggota yang wajib dan membaca doa apabila air melalui di tiap-tiap anggota tersebut

8. Membaca surah An-Nas, selawat ke atas Rasulullah SAW, istighfar dan apa-apa bacaan untuk menjauhkan gangguan syaitan sebelum takbir

9. Tidak menahan diri dari membuang air kecil atau air besar sebelum sembahyang sebaliknya hendaklah ditunaikan hajat itu

10. Memastikan di bahagian hadapan tempat sujud tidak ada gambar yang boleh menarik pandangan yang menyebabkan fikiran dan hati terganggu

11. Banyak mengingati mati dan menganggap sembahyang yang dilakukan itu adalah sembahyang yang terakhir dalam hidupnya

12. Menyedari hakikat yang ianya sedang berhadapan dengan Allah yang Maha Agung dan Maha mengetahui akan segala rahsia hambanya

13. Memusatkan seluruh ingatan dan tumpuan pada sembahyang serta melambatkan bacaan tasbih

Wednesday, October 7, 2009

Belajar Excel


Sesiapa yang kurang pengetahuan tentang excel......

Ingin nak belajar ???

Anda boleh layari laman berikut..

Banyak tip-tip yang diajar dalam excel..

Jika anda berminat klik di Main Excel

Tuesday, October 6, 2009

Amalan Memudahkan Bersalin


Peringatan untuk ibu-ibu yang mengandung....

Surah An-Nahl: ayat 78-80


[78] Dan Allah mengeluarkan kamu dari perut ibu kamu dengan keadaan tidak mengetahui sesuatupun dan Dia mengurniakan kepada kamu pendengaran dan penglihatan serta hati (akal fikiran); supaya kamu bersyukur.

Khasiat Surah An-Nahl, ayat 78: Untuk memudahkan wanita hamil bersalin/beranak/ melahirkan anak, insya-Allah.

"Berilah makan buah kurma kepada isteri-isteri kamu yang hamil, kerana sekiranya wanita hamil itu memakan buah kurma, nescaya anak yang bakal dilahirkan itu menjadi anak yang penyabar, bersopan santun serta cerdas pemikirannya. "

"Berilah makanan kurma pada wanita yang hamil sebelum dia melahirkan, sebab yang demikian itu akan menyebabkan anaknya menjadi seorang yang tabah dan bertaqwa (bersih hatinya)".

Kebaikan Kurma Ketika Mengandung dan Bersalin

Adalah amat baik sekali jika mengamalkan memakan buah kurma semasa mengandung kerana ini akan memudahkan bersalin nanti.

Semasa bayi dilahirkan, buah kurma juga dicalitkan sedikit di lelangit bayi.

Ingat tak kisah dimana Maryam hanya memakan buah kurma semasa melahirkan Nabi Isa AS.

Monday, October 5, 2009

Pilihanraya Kecil Bagan Pinang N31




Kempen pilihanraya kecil bermula lagi...

Kali ni ..... 1 lawan 1

untuk keterangan lebih lanjut sila klik di prkn31baganpinang.pas.org.my/

Related Posts with Thumbnails