Waktu Solat

Wednesday, December 9, 2009

Nasib Guru-Guru ...?


Keratan Akhbar Kosmo .....

" Kuala Lumpur - Pengetua atau guru besar mungkin diberi kuasa untuk mengambil dan memecat guru di sekolah mereka pada masa depan.

Timbalan Menteri Pelajaran, Dr. Mohd. Puad Zarkashi ketika memberitahu Dewan Rakyat semalam berkata, perkara itu akan dipertimbangkan dalam usaha kementerian untuk merevolusikan sistem pendidikan negara.... "

Apa nak jadi dengan Menteri sekarang ni..... Banyak kenyataan yang dibuat berdasarkan kehendak nafsu mereka. Bayangkan kalaulah pengetua atau guru besar diberi kuasa memecat guru apa nak jadi dalam sistem pendidikan negara kita?

Guru-guru terpaksa akur dengan semua keputusan pihak atasan.... tanpa ada sebarang perbincangan. Banyak lantikan pengetua dan guru besar yang dilantik berdasarkan kenalan dan kroni pihak-pihak tertentu. Apatah lagi jika guru tersebut dari pihak pembangkang.. jangan laaaa mimpi nak jadi pengetua atau pun guru besar. Kalau dapat pun ..... lagi setahun dua nak pencen.

Apa yang saya nampak guru-guru dilatih supaya menjadi " Yes Boss "..... Orang luar nampak guru-guru niii bekerja separuh hari jeeee.... Tetapi apa yang mereka tak nampak guru-guru terpaksa bekerja hingga ke malam. Ada sesetengah sekolah yang GB atau Pengetuanya nak adakan kelas tambahan waktu petang dan malam. Itu belum lagi kegiatan luar yang melibatkan hari Sabtu dan Ahad......

Guru-guru pun ada keluarga, ada anak-anak, ada tanggungjawab di rumah...... Apa nak buat itulah Nasib Guru-Guru..........



1 comment:

hihihi...aku la.hhihhiihi said...

macha....aku ingat hang kena publish sekali lagi la artikel ini...manyak maguih punyer citer utk pakcik tu...hahaha

Related Posts with Thumbnails