Waktu Solat

Sunday, August 28, 2011

Syaitan Pasti Ketawa



Syaitan pasti ketawa apabila kita bertemu selepas selesai Ramadhan.... :-

1. Ramai akan bersolat sunat Aidilfitri tetapi meninggalka solat subuh yang wajib.

2. Pagi Aidilfitri dimulakan dengan maksiat. Anak ramaja yang khayal bercinta mula mengatur tem janji untuk berdating.Sayang sekali, sebulan Ramadhan menahan diri, namum sebaganya musnah di pagi Aidilfitri.

3. Ada yang bertudung litup sepanjang ramadhan tetapi buka-bukaan pada hari Lebaran. Tiba sahaja hari Lebaran pakaian yang dipilih boleh menjejaskan kehormatan. Ada yang jarang, yang ketat, yang terdedah sana sini dan aurat tidak terjaga.

4. " Hari Terbuka " penuh dengan perkara sia-sia ( lagha ) . ziarah-mengziarahi adalah amalan mulia, apatah lagi dengan mengadakan hari terbuka agar dapat mengukuhkuhkan ukhuwah. namum apaertinya hari terbuka yang dipenuhi dengan pelbagai perkara yang boleh melalaikan, pergaulan tanpa batasan dengan hiburan yang keterlaluan.

5. Ada yang berjimat dalam bulan Ramadhan tetapi melakukan pelbagai pembaziran semasa menyambut Aidilfitri.

6. Ramai yang pasti akan mengmpat dan menfitnah sebagai hiburan dan pengisi acara ziarah-mengziarahi. Hal ini merupakan satu lagi dosa yang mudah kita lakukan semasa meraikan saudara mara serta rakan taulan yang datang bertandang.

7. Pasti ramai melakukan sesuatu untuk menunjuk-nunjuk agar mendapat pujian. Ini satu lagi penyakit yang melanda apabila musim perayaan. Tak kia tua mahu pun muda , masing-masing berlumba-lumba menunjuk-nunjuk mengikut cara masing-masing. Bak kata orang, " Biar Papa Asal Bergaya ".

8. Ramai akan menonton filem-filem dan rancangan hiburan yang akan merosakkan akhlah, melalui televisyen, VCD, pawagam atai lain-lain sumber. sehingga lalai untuk beribadah.


" SYAITAN PASTI KETAWA BERDEKAH-DEKAH. WALAUPUN SEBULAN SYAITAN BERCUTI , TETAPI MEREKA BAGAIKAN TETAP BEKERJA SEPANJANG BULAN! MANUSIA TETAP JAUH DARI ALLAH DAN SYURGA "

No comments:

Related Posts with Thumbnails