Waktu Solat

Monday, June 29, 2009

Generasi Bebas Jenayah


Generasi bebas jenayah ..... bunyi macam kempen yang baik untuk remaja. Aku sekeluarga pergi Taiping, singgah sekejap kat Taiping Centeral. Konon-konon nak beli baju untuk anak-anak..... Sesampai je kat situ, ada kelibat remaja-remaja sedang menjalankan kempen generai bebas jenayah. ( mintak tanda tangan )

Apa yang aku lihat kalau begitulah cara yang dilakukan untuk mengatasi remaja kita dari melakukan jenayah? Aku rasa silap... cara pergaulan yang bebas, berpeluk jantan betina tanpa rasa malu... kalau tak malu dengan Allah, malulah dengan manusia di sekeliling. Dengan ada nyanyian lagu, naik bingit telinga aku. Aku rasa tak tenang, pening kepala, beserabut dan macam-macam lagi.

Aku kata kat isteri aku, jom pe kat tempat lainlah. Aku keluar dari Taiping Centeral lebih kurang jam 7.15 malam. Aku terfikir, bila program nak tamat. Waktu maghrib dah nak hampir ttp dia orang masih kat situ, berseronok dengan dunia mereka.

Kita takut remaja kita melakukan jenayah sesama manusia tetapi kita tidak takut remaja melakukan jenayah dendan Allah. ( umpamanya tinggalkan solat ). Apa-apa pun aku bersangka baik, harap-harap mereka bersolat.

Aku ngan keluarga pun pe masjid, lepas solat kami pi nagoya....

No comments:

Related Posts with Thumbnails