Waktu Solat

Monday, December 20, 2010

KELEBIHAN MERAPATKAN SAF


Mengapa saf perlu dirapatkan?

Seorang pakar fizik dari USA telah membuat kajian tentang mengapa Islam menitikberatkan saf yang rapat setiap kali solat berjemaah.

Dalam tubuh manusia, terdapat dua jenis cas elektrik iaitu cas positif dan cas negatif.Keseimbangan antara cas-cas ini akan menyebabkan tubuh seseorang itu berasa segar dan bertenaga.

Setiap hari, kita melakukan aktiviti yang melibatkan penggunaan tenaga. Penggunaan tenaga akan menyebabkan berlakunya lebihan cas negatif. Cas negatif dapat dineutralkan jika kita bersentuhan dengan seseorang yang lain. Dalam Islam soal merapatkan saf ketika solat berjemaah amat dititikberatkan. Ketika merapatkan saf, bahu akan bersentuhan antara para jemaah. Jadi, ini sekaligus akan meneutralkan cas didalam badan seseorang.

Menyentuh bab rakaat dalam setiap solat.Apa hikmah rakaat dalam solat Subuh hanya 2 rakaat? Ini kerana pada waktu subuh, cas-cas dalam badan seseorang itu hampir-hampir seimbang. Oleh itu 2 rakaat sudah memadai untuk solat berjemaah(meneutralkan cas).

Pada waktu Zohor pula, banyak tenaga telah digunakan untuk melakukan kerja. Jesteru, 4 rakaat adalah memadai untuk meneutralkan cas di dalam badan. Begitu juga waktu asar setelah menyambung tugas. Waktu maghrib pula 3 rakaat setelah kita penat memandu untuk pulang dari pejabat.

Timbul pula persoalan di benak pakar fizik tersebut, mengapa pula solat Isyak 4 rakaat sedangkan selepas itu adalah waktu untuk tidur? Selepas diselidik, fahamlah pakar fizik tersebut bahawa umat Islam digalakkan bangun malam untuk qiamullail.

Akhirnya pakar fizik tersebut mengagumi betapa indahnya Islam. Segala ibadah mengandugi faedah yang tersendiri. Dengan taufik hidayah Allah akhirnya pakar fizik tersebut memeluk Islam.

No comments:

Related Posts with Thumbnails