Waktu Solat

Tuesday, May 19, 2009

Sibuk Sambutan Hari Guru.... Pelajar Sibuk Yang Lain..



Di Kuantan.. ketika guru-guru dan pelajar-pelajar lain sibuk menyambut hari guru, terdapat sekumpulan pelajar sibuk memanjat pagar sekolah. Apa nak jadi dengan pelajar kita sekarang ini... Adakah mereka tidak minat lagi untuk belajar atau mungkin guru tak pandai mengajar?

Pelajar sekolah sanggup membuang masa dengan melepak tanpa arah tujuan dan menunggang motosikal ala mat rempit. Dengan selamba mereka mempamerkan aksi-aksi bahaya menunggang motosikal tanpa mempedulikan keselamatan orang awam. Adakah remaja sekolah kini sudah hilang rasa kasih sayang terhadap dirl sendiri dan ibu bapa.

Masalah ini tidak oleh dibiarkan berlarutan... jika ianya sudah parah sukar untuk dipulihkan.

Kerajaan khususnya Kementerian Pelajaran pula perlu membuat satu kajian yang menyeluruh berkenaan dengan sistem pendidikan dan peraturan sekolah yang sedia ada. Ketika ini sistem sekolah lebih menjurus kepada kecemerlangan akademik tetapi kurang ke arah kecemerlangan sahsiah. Ini dapat dilihat masalah disiplin dan moral juga ketara di sekolah sekolah berasrama penuh walaupun mereka yang belajar di situ terdiri dari mereka yang terpilih.

Jelaslah masalah disiplin pelajar ini akan hanya dapat dibendung jika semua pihak yang terbabit memainkan peranan masing-masing. Cuba fikirkanlah apa yang akan terjadi kepada negara kita yang tercinta ini jika mereka yang bijak tetapi tidak mempunyai jati diri serta rosak akhlaknya menjadi pemimpin.

Menjatuhkan hukuman semata-mata tidak akan menyelesaikan masalah. Mereka yang mempunyai masalah disiplin dan moral ini sebenarnya sedang sakit. Samada sakit jiwa, sakit hati, sakit fikiran atau sakit rohaninya. Mereka yang sakit perlu dirawat supaya dapat pulih semula. Mereka yang terjatuh perlu dibantu untuk bangun semula. Mereka yang tersesat perlu dibimbing ke pangkal jalan.

No comments:

Related Posts with Thumbnails