Waktu Solat

Thursday, May 21, 2009

Membuat blog tersenarai di search Engine

Bagaimana caranya untuk kita membuat web/blog kita tersenarai di searchengine? pelbagai cara anda boleh lakukan untuk memastikan web/blog andatersenarai di search engine. Antara tips dan trick yang soleh lakukan adalah meta tag.

Meta Tag

Meta tag merupakan perkara yang penting didalam membina web/blog. Inimembolehkan web/blog kita tersenarai didalam search engine. Meta tag mengandungi ringkasan tentang laman web kita. Terdapat 2 meta tag yang sangat penting iaitu"description" dan "keyword". Pastikan laman web/blog anda mengandunginya.

antara contoh meta tag :

Ini adalah contoh meta tag soleh. Meta tag ini anda letakkan selepas coding web/blog anda.

Anda boleh meletakkan sebanyak mana keyword untuk web/blog anda. Jika anda tiadaidea, anda gunakanla keyword yang dicadangkan.

Anda boleh lihat meta tag yang digunakan oleh web/blog yang mempunyai rankingtertinggi di search engine. Caranya ialah anda view source web/blog mereka.

- untuk internet explorer (IE) : di atas sekali ada menu VIEW,anda klik pada view dan pilih source. Anda lihat pada meta tag mereka.

- untuk Monzilla Firefox : anda klik pada menu view, dan pilih Page Source atauanda boleh mengggunakan shortcut dengan klik Ctrl + U.

Awas : isi kandunganSearch engine tidak suka kepada kandungan yang serupa atau duplicate. Ini akanmemyebabkan web/blog anda tidak tersenarai di search engine.

Anda boleh copykandungan dari web/blog lain tetapi pastikan anda mengubah 30%-40% isi kandungannya anda ubah. Ini akan dikira milik anda yang unik jika anda mengubahnya.

No comments:

Related Posts with Thumbnails