Waktu Solat

Monday, August 31, 2009

Kemerdekaan menurut Islam

kemerdekaan 52 Pictures, Images and Photos

Tarikh ini disambut meriah dengan berbagai-bagai upacara bagi mengenang kembali detik-detik bersejarah terlepas dari belenggu penjajah. Secara umumnya, kemenangan menghadapi penjajah dianggap sebagai suatu kejayaan besar dan mutlak bagi melambangkan erti kemerdekaan sesebuah negara. Namun demikian, pengertian kemerdekaan sebenarnya adalah luas serta tidak hanya terikat kepada pembebasan sebuah negara dari kuasa asing.

Hal ini dapat dirujuk kepada pengalaman Islam sebagai sebuah agama yang berjaya menjadi penggerak ke pada kemerdekaan yang syumul. Islam yang dipimpin oleh junjungan besar Muhammad s.a.w berjaya membawa kemerdekaan yang menyeluruh dan bermakna bagi bangsa Arab.

Sinar Islam telah membebaskan masyarakat Arab Mekah daripada kegelapan kepada cahaya kebenaran Ilahi. Tidak syak lagi bahawa kemerdekaan iman atau akidah adalah merupakan suatu faktor utama yang menggerakkan kemenangan bangsa Arab sehingga menjadi suatu kuasa besar yang mengalahkan empayar Byzantine dan Parsi.

Tiada laungan semangat “hidup Arab” atau “hidup Quraisy” yang dikobarkan oleh Muhammad s.a.w bagi membebaskan diri daripada kuasa tersebut.

baca selanjutnya.........

No comments:

Related Posts with Thumbnails