Waktu Solat

Saturday, July 10, 2010

Peristiwa Isra’ & Mikraj

Isra’ dan Mikraj adalah perjalanan Nabi Muhammad SAW dari Mekah ke Baitul-Maqdis (Palestin) kemudian naik ke Sidratul Muntaha serta kembali semula ke Mekah dalam waktu sehari semalam. Di dalam Al-Qur’an (Surah Al-Isra’: 1) Allah menjelaskan tentang Isra’ : ”Maha suci Dia (Allah) yang telah memperjalankan hamba Nya (Nabi Muhammad SAW) pada suatu malam dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa yang telah Kami berkati sekelilingnya agar Kami perlihatkan kepadanya sebahagian dari tanda-tanda (kebesaran) Kami. Sesungguhnya Dia Maha Mendengar lagi Maha Melihat”.

(Gambar:Masjid Al-Aqsa)

Manakala tentang Mikraj Allah SWT menjelaskan dalam Al-Qur’an yang maksudnya : ”Dan sesungguhnya dia (Nabi Muhammad SAW) telah melihat Jibrail itu ( dalam rupanya yang asli) pada waktu yang lain, di Sidratul Muntaha. (Dia melihat Jibrail) ketika Sidratul Muntaha diliputi oelh suatu selubung. Penglihatannya tidak berpaling dari arah yang dilihatnya itu dan tidak (pula) melampauinya. Sesungguhnya dia telah melihat sebahagian tanda-tanda (kekuasaan) Tuhannya yang paling besar”. (An-Najm : 13-18)


Peristiwa menakjubkan ini berlaku di suatu malam dimana Malaikat Jibrail turun dengan buraq (binatang kenderaan Nabi dijadikan dari cahaya) lalu bertemu baginda dan membawanya ke Baitul Muqaddis, seterusnya naik ke langit dan Sidratul-Muntaha. Dalam perjalanan tersebut Nabi SAW menempuh pelbagai pengalaman dan dapat melihat Syurga dan Neraka serta bertemu dengan Allah SWT bagi menerima perintah untuk mengerjakan Solat Lima Waktu.

No comments:

Related Posts with Thumbnails